Inhuldiging ecologisch speelplein Bebat in Borsbeek

Woensdag 13 april 2016 — Tienen, In aanwezigheid van het gemeentebestuur en tal van kinderen, huldigde de vzw Bebat vandaag het nieuwe ecologisch speelplein van Borsbeek in. De inwoners sloegen vorig jaar de handen in elkaar en wonnen de inzamelwedstrijd van Bebat. Ze zamelden maar liefst 117.085 gebruikte batterijen in en versloegen zo de andere 46 deelnemende Antwerpse gemeentes. Dankzij hun inspanningen is de gemeente nu een speelplein rijker en hebben de kinderen en jongeren een nieuwe plek om te ravotten.

Tussen 1 en 31 mei 2015 engageerden 47 Antwerpse gemeentes zich om zoveel mogelijk gebruikte batterijen in te zamelen in één van de Bebat-inzamelpunten in hun gemeente. In het totaal werd er maar liefst 39.346 kg ingezameld, maar het was de gemeente Borsbeek die als winnaar bekroond werd en sinds vandaag een ecologisch speelplein rijker is. Door tal van ludieke acties wisten de inwoners 117.085 gebruikte batterijen binnen te brengen, goed voor 257,67 gram/inwoner.

In aanwezigheid van Nele Peeters, marketing manager Bebat, en Kristof Van de Velde, Schepen van jeugd, verenigingen en onderwijs te Borsbeek, werd dit speelplein officieel geopend en ingehuldigd op woensdag 13 april 2016. Voor het doorknippen van het lint kregen ze de hulp van Gwendolyne en Connor Willems, twee creatievelingen die de naam voor het speelplein bedachten en als winnaars uit de bus kwamen van de naamwedstrijd. Het ecologisch speelplein werd gedoopt als speelplein ‘’t Batterijke’ en werd na de opening meteen getest en goedgekeurd door de aanwezige kinderen. Ook IJsboer Wim was van de partij om de kinderen te trakteren op een ijsje.

Nele Peeters, marketing manager Bebat, licht de resultaten van de wedstrijd toe: “Bebat schenkt met veel plezier het ecologisch speelplein, ’t Batterijke, aan de inwoners van Borsbeek. Daarenboven willen we hen en alle andere deelnemende gemeentes ook graag bedanken voor de inspanningen die zij geleverd hebben om gebruikte batterijen in te zamelen. Door vele kleine inspanningen werd een groots resultaat neergezet ten voordele van het milieu. Jong en oud hebben samengewerkt en zijn er in geslaagd om talloze gebruikte batterijen een nieuw leven te schenken. Samen met de gemeente Borsbeek, is ook het milieu de winnaar van deze inzamelwedstrijd, bedankt.”

Bebat vzw is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw), opgericht in 1995 door de producenten van batterijen en zorgt er dus voor dat bedrijven kunnen voldoen aan hun wettelijke aanvaardingsplicht. Bebat vzw geeft gebruikte batterijen een nieuw leven en behoort tot de wereldtop wat betreft de inzameling van batterijen. In onze meer dan 24.000 inzamelpunten over het volledige land kunnen gebruikte batterijen gratis worden gedeponeerd. Bebat vzw staat in voor de ophaling, sortering en recyclage ervan. In 2014 zamelde Bebat een recordgewicht van ongeveer 2.700 ton batterijen in. Bovendien tonen huisvuilanalyses aan dat 100 kg huisvuil gemiddeld slechts 1 batterij bevat, waarmee Bebat een inzamelefficiëntie van 89,8% behaalt.

Bedankt!
Nele Peeters, marketing manager Bebat en Kristof Van de Velde, Schepen van jeugd, verenigingen en onderwijs Borsbeek
Joy Delagrange Account Executive at Grayling