De Ark in Middelburg wint een concert van K3

884 Vlaamse scholen zetten zich massaal in en zamelen recordaantal van 544.104,55 kilo batterijen in

Bebat daagde, dit jaar in samenwerking met VTMKZOOM, de Vlaamse scholen uit om tussen 21 maart en 20 mei zoveel mogelijk lege batterijen in te zamelen. De school die het grootste aantal kilo lege batterijen per leerling inzamelde, maakte kans op een exclusief optreden van K3. Deze wedstrijd kadert in het scholenprogramma van Bebat dat jongeren wil sensibiliseren om zo een correcte inzamelreflex te ontwikkelen. De Vlaamse scholen zamelden een recordaantal lege batterijen in, maar liefst 544.104,55 kilo. Een topprestatie! De Ark spande de kroon met 35,82 kilo lege batterijen per leerling en mag de nieuwe meisjes van K3 verwelkomen op 17 juni.

Van 21 maart tot en met 20 mei lanceerde Bebat, in samenwerking met VTMKZOOM, een ecologische uitdaging: de school die de meeste batterijen per leerling inzamelde zou hoog bezoek over de vloer krijgen, van niemand minder dan K3. Maar liefst 884 scholen wilden de prijs in de wacht slepen, daardoor kende de actie van Bebat een ongezien succes. Goed voor 544.104,55 kilo lege batterijen, een nieuw record voor de scholenactie van Bebat. De leerlingen van De Ark in Middelburg zijn de ijverigste van de milieuklas en zamelden maar liefst 35,82 kilo batterijen per leerling in. De winnende school zal het nieuwe trio van K3 live in actie zien op 17 juni.

Hilde De Coninck, directie De Ark Middelburg:

We zijn door het dolle heen met deze overwinning, de leerlingen en de ouders hebben hun uiterste best gedaan en kunnen amper wachten tot 17 juni. We waren extra gemotiveerd om te winnen, want toen Bebat scholen aanschreef om mee te doen aan deze actie kregen we ook juist het bericht dat de school helaas zou sluiten. Ondertussen hebben we ook vernomen dat we nog mogen openblijven, dubbel feest dus!

In Wallonië organiseert Bebat ook een scholenactie in samenwerking met PLUG RTL.

Een beloning voor iedereen

Via de scholenacties wil Bebat de kinderen en jongeren op een leuke manier bewust maken van het belang van recyclage. Door het succes van de actie zijn er helaas ook scholen die teleurgesteld zullen zijn. Daarom heeft Bebat nog een extra verrassing in petto: per provincie krijgt de beste school, als beloning voor de ingezamelde batterijen, een ravotdag. Die dag zorgt Bebat voor animatie op de speelplaats, door onder andere een gigantisch vier-op-een-rij spel, een kleurtent en een springkasteel.

De winnaars van de Ravotdag zijn:

• Goezo Kerkeblokken uit Nijlen
  • Basisschool Papageno uit Evere
  • Vrije Basisschool De Stapsteen uit Zutendaal
  • Het Groene Lilare uit Elst
  • Gemeentelijke kleuterschool Dol-Fijn uit Liedekerke
  • Vrije Basisschool Klavertje 3 uit Vleteren

Verder telt het gewicht aan ingezamelde batterijen mee in de puntenactie van Bebat. Dit wil zeggen dat elke kilo gelijk staat aan een punt waarmee de scholen didactisch materiaal, busvervoer, een schooluitstap of sportmateriaal kunnen financieren.

Nele Peeters, marketing manager Bebat, deelt het laaiende enthousiasme van de vele deelnemers:

We zijn blij dat zoveel Vlaamse scholen het milieu een warm hart toedragen. Wij willen iedereen bedanken voor de vele inspanningen en het fantastische resultaat. Maar liefst 544.104,55 kilo batterijen zullen gerecycleerd worden en een nieuw leven krijgen. Zelfs één batterij kan al het verschil maken en het milieu ten goede komen. Verder willen wij kinderen het belang van recyclage bijbrengen aangezien zij nu eenmaal de volwassenen van morgen zijn. Als iedereen zijn steentje bijdraagt, dan kunnen we samen bouwen aan een schoner milieu.

Bebat vzw is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw), opgericht in 1995 door de producenten van batterijen en zorgt er dus voor dat bedrijven kunnen voldoen aan hun wettelijke aanvaardingsplicht. Bebat vzw geeft gebruikte batterijen een nieuw leven en behoort tot de wereldtop wat betreft de inzameling van batterijen. In onze meer dan 23.500 inzamelpunten over het volledige land kunnen gebruikte batterijen gratis worden gedeponeerd. Bebat vzw staat in voor de ophaling, sortering en recyclage ervan. In 2015 zamelde Bebat een recordgewicht van ongeveer 2.758 ton batterijen in. Bovendien tonen huisvuilanalyses aan dat 100 kg huisvuil gemiddeld slechts 1 batterij bevat, waarmee Bebat een inzamelefficiëntie van 88% behaalt.

Saar Bentein Senior Consultant, Grayling
Over BEBAT

Bebat is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw), opgericht in 1995 door de producenten van batterijen en zorgt er voor dat bedrijven kunnen voldoen aan hun wettelijke aanvaardingsplicht. Bebat vzw staat in voor de inzameling, sortering en recyclage. Bebat vzw geeft gebruikte batterijen een nieuw leven en behoort tot de wereldtop wat betreft de inzameling van batterijen. In de meer dan 25.000 inzamelpunten over het volledige land kunnen gebruikte batterijen gratis worden gedeponeerd. Bebat vzw staat in voor de ophaling, sortering en recyclage ervan. In 2018 zamelde Bebat meer dan 3.200 ton batterijen in. Over de laatste vijf jaar heeft Bebat reeds 10.000 batterijen van elektrische voertuigen (EV) opgehaald en laten recycleren door de beste recyclagefirma’s in België en Europa.