Bebat daagt inwoners, scholen en verenigingen van stad Tienen uit

Bij 1500 kilo ingezamelde batterijen investeert Bebat in educatief openluchtklasje Vianderdomein

Tussen 23 februari en 22 maart 2015 daagt Bebat alle inwoners van Tienen uit om zoveel mogelijk lege batterijen in te zamelen en binnen te brengen in één van de 120 Bebat-inzamelpunten in de stad. Als de Tiense inwoners erin slagen om op 1 maand tijd 1500 kilo lege batterijen in te zamelen, dan zal Bebat investeren in een educatief openluchtklasje in het Vianderdomein. De opwaardering van dit domein met meer groen en ecologische en educatieve verbeteringen is een project dat Bebat mee ondersteunt.  Bovendien wil Bebat de betrokkenheid van de Tiense scholen en verenigingen stimuleren door een extra wedstrijdelement toe te voegen: de school die het meeste aantal kilo batterijen per leerling inzamelt, ontvangt 500 extra spaarpunten, de winnende vereniging ontvangt € 500.

Nele Peeters, marketing manager Bebat, licht toe: “Bebat heeft al verschillende inzamelwedstrijden, tussen scholen, bedrijven of gemeentes, gelanceerd. Wij zijn een Tiense vzw en daarom vonden we het een mooie opportuniteit om met deze inzamelactie de lokale betrokkenheid te verhogen door de inwoners, scholen en verenigingen van Tienen aan te sporen om hun lege batterijen in te zamelen. Het educatieve openluchtklasje, dat wij samen met de stad Tienen zullen oprichten, is een perfecte ‘groene’ ontmoetingsplaats voor alle Tiense inwoners om meer te weten te komen over bijen, vlinders, de koesterburen en andere lokale fauna en flora in het Vianderdomein.”

David Geladé, schepen van leefmilieu, is bijzonder blij met de inzamelactie van Bebat: “In samenwerking met het Regionaal Landschap Zuid-Hageland werd een ontwerpplan uitgetekend voor de herwaardering van het noordelijk deel van het Vianderdomein. Fase 1 krijgt momenteel uitvoering met de aanplant van hoogstamfruitbomen, hagen, heggen en houtkanten. Er wordt een bloemenweide ingezaaid en een insectenhotel geplaatst om de biodiversiteit te verhogen. Door een openluchtklasje te organiseren, krijgt het Vianderdomein ook een natuureducatieve functie.

Bebat roept Tiense scholen en verenigingen op om in te zamelen

Met deze inzamelactie richt Bebat ook haar pijlen op de scholen in Tienen en Hoegaarden. De school die het meeste aantal kilo batterijen per leerling inzamelt voor de actie in Tienen, maakt ook kans op 500 extra spaarpunten voor het spaarprogramma van Bebat, waarvoor scholen 1 spaarpunt krijgen voor elke ingezamelde kilo batterijen. Deze gespaarde punten kan de school nadien inruilen tegen educatief of sportief materiaal, busvervoer, of toegangsticketten voor pretparken en musea, etc.

Bovendien tellen hun ingezamelde batterijen ook mee voor de scholenactie van Bebat en JIM TV die in dezelfde periode loopt voor alle Vlaamse scholen. Op 13 mei geven Safi & Spreej en DJ Dysfunkshunal & MC Fatty K een exclusief live concert voor de winnende school.

De vereniging die het meeste aantal kilo batterijen per lid inzamelt, ontvangt € 500 van Bebat.

Bebat vzw is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw), opgericht in 1995 door de producenten van batterijen, en zorgt er dusdanig voor dat bedrijven kunnen voldoen aan hun wettelijke aanvaardingsplicht. Bebat vzw geeft gebruikte batterijen een nieuw leven en behoort tot de wereldtop wat betreft de inzameling van batterijen. In onze meer dan 24.000 inzamelpunten over het volledige land kunnen gebruikte batterijen gratis worden gedeponeerd. Bebat vzw staat in voor de ophaling, sortering en recyclage ervan. In 2013 zamelde Bebat een record aantal kg batterijen in. Bovendien toont een huisvuilanalyse van 5.000 vuilniszakken aan dat 100kg huisvuil gemiddeld slechts 1 batterij bevat, waarmee Bebat een inzamelefficiëntie van 87% behaalt.

Saar Bentein Consultant, Grayling
Over BEBAT

Bebat is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw), opgericht in 1995 door de producenten van batterijen en zorgt er voor dat bedrijven kunnen voldoen aan hun wettelijke aanvaardingsplicht. Bebat vzw staat in voor de inzameling, sortering en recyclage. Bebat vzw geeft gebruikte batterijen een nieuw leven en behoort tot de wereldtop wat betreft de inzameling van batterijen. In de meer dan 25.000 inzamelpunten over het volledige land kunnen gebruikte batterijen gratis worden gedeponeerd. Bebat vzw staat in voor de ophaling, sortering en recyclage ervan. In 2018 zamelde Bebat meer dan 3.200 ton batterijen in. Over de laatste vijf jaar heeft Bebat reeds 10.000 batterijen van elektrische voertuigen (EV) opgehaald en laten recycleren door de beste recyclagefirma’s in België en Europa.