Bebat daagt de gemeente Koksijde uit met een inzamelwedstrijd

Met de actie ‘Printemps Grandeur Nature’ zetten Bebat en RTBF zich in voor een beter milieu

Tienen, Tussen 19 maart en 16 april 2016 gaan Bebat en RTBF in het kader van het programma Printemps Grandeur Nature 2016 iedere zaterdag langs in 5 gemeentes om inwoners aan te sporen batterijen in te zamelen en zich te engageren voor de bescherming van het milieu. Adrien Joveneau en Tatiana Silva krijgen de opdracht om het milieu onder de aandacht te brengen van de bewoners van 5 gemeentes in Wallonië en aan de kust via tal van activiteiten en workshops. Bebat organiseert tijdens de tour een inzamelwedstrijd en daagt de inwoners uit om zo veel mogelijk lege batterijen binnen te brengen op de voorziene stand. Zaterdag, 9 april, wordt de gemeente Koksijde uitgedaagd om zoveel mogelijk lege en gebruikte batterijen binnen te brengen op de stand van Bebat. De prijs? Een avonturenparcours gemaakt van gerecycleerde materialen.

RTBF en Bebat organiseren op zaterdag 9 april de actie ‘Le Printemps Grandeur Nature’. Het doel van deze actie is eenvoudig: het milieu onder de aandacht brengen. In aanwezigheid van Adrien Joveneau en Tatiana Silva kunnen de inwoners deelnemen aan verschillende activiteiten: het ontdekken van natuurgebieden, deelnemen aan workshops en ontmoetingen en genieten van een optreden van een bekende artiest. Daarnaast is er in de bijhorende TV uitzending (telkens op zondag op La Une) ruim aandacht voor sensibilisering en duiding rond de inzameling en recyclage van batterijen: welke batterijen inzamelen, wat gebeurt er met de batterijen eens ze ingezameld zijn, waarom is het belangrijk om in te zamelen, tips & tricks, …

Bebat daagt iedere zaterdag een gemeente uit

Bovendien organiseert Bebat een inzamelwedstrijd, waarbij de bewoners worden uitgedaagd om zo veel mogelijk lege en gebruikte batterijen binnen te brengen op de stand van Bebat. Per gemeente wordt een dagwinnaar gekozen: de persoon die het meeste batterijen inzamelt, ontvangt een verblijf voor 2 personen in Les Cabanes de Rensiwez. Bovendien daagt Bebat de vijf gemeentes ook onderling uit om het meeste aantal kilo’s batterijen in te zamelen per inwoner. De gemeente die op het einde van de rit als winnaar uit de bus komt, krijgt van Bebat een avonturenparcours gemaakt van gerecycleerde materialen cadeau, plezier gegarandeerd voor jong en oud. De actie is gestart op 19 maart en zal eindigen op 16 april.

Lokale betrokkenheid voor het milieu stimuleren

Nele Peeters, marketing manager Bebat, licht toe: “Bebat zet maar al te graag haar schouders onder zo’n mooi initiatief. Het is bovendien ook een mooie opportuniteit om via deze inzamelactie de lokale betrokkenheid van inwoners te verhogen en hen bewust te maken van de juiste inzamelreflex. Elke inspanning, hoe klein ook, telt en is een stap in de goede richting. We belonen graag de gemeente die de meeste kilo’s gebruikte batterijen per inwoner heeft ingezameld met een avonturenparcours. Daarenboven kan dit een perfecte ‘groene’ ontmoetingsplaats worden voor alle inwoners.”

Agenda

• 09/04: Koksijde – Navigo musée de la pêche – Pastoor Schmitzstraat 5, 8670 Oostduinkerke / 11u-17u
  • 16/04: Flobecq – Maison des Plantes Médicinales – Rue G Jouret 9D, 7880 Flobecq / 11u-17u

Voor meer informatie over le Printemps Grandeur Nature 2016

Bebat vzw is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw), opgericht in 1995 door de producenten van batterijen en zorgt er dus voor dat bedrijven kunnen voldoen aan hun wettelijke aanvaardingsplicht. Bebat vzw geeft gebruikte batterijen een nieuw leven en behoort tot de wereldtop wat betreft de inzameling van batterijen. In onze meer dan 24.000 inzamelpunten over het volledige land kunnen gebruikte batterijen gratis worden gedeponeerd. Bebat vzw staat in voor de ophaling, sortering en recyclage ervan. In 2014 zamelde Bebat een recordgewicht van ongeveer 2.700 ton batterijen in. Bovendien tonen huisvuilanalyses aan dat 100 kg huisvuil gemiddeld slechts 1 batterij bevat, waarmee Bebat een inzamelefficiëntie van 89,8% behaalt.

Joy Delagrange Account Executive, Grayling
Over BEBAT

Bebat is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw), opgericht in 1995 door de producenten van batterijen en zorgt er voor dat bedrijven kunnen voldoen aan hun wettelijke aanvaardingsplicht. Bebat vzw staat in voor de inzameling, sortering en recyclage. Bebat vzw geeft gebruikte batterijen een nieuw leven en behoort tot de wereldtop wat betreft de inzameling van batterijen. In de meer dan 25.000 inzamelpunten over het volledige land kunnen gebruikte batterijen gratis worden gedeponeerd. Bebat vzw staat in voor de ophaling, sortering en recyclage ervan. In 2018 zamelde Bebat meer dan 3.200 ton batterijen in. Over de laatste vijf jaar heeft Bebat reeds 10.000 batterijen van elektrische voertuigen (EV) opgehaald en laten recycleren door de beste recyclagefirma’s in België en Europa.